Tietoa mainostajalle ›

perjantai 4. maaliskuuta 2016

Virkeämpään aamuun - matcha-jogurtti (GF, V)

vihreäteejogurtti, vegaaninen jogurtti

Viimeiset pari aamua ovat alkaneet poikkeuksellisen tahmaisesti. Kuopus on itkenyt flunssaista oloaan yöt läpensä, joten minäkään en ole kahteen yöhön nukkunut putkeen edes yhtä tunnin mittaista pätkää. Sanomattakin on selvää, että moisen yöelämän jälkeen sielu ja ruumis janoavat virkistystä. Koska en voi kuitata univelkojani nukkumalla, on piristystä haettava jostakin muualta - siis ruoasta. 

Aloitan aamuni lähes poikkeuksetta kauramaitoon keitetyllä cappuchinolla, mutta juon kahvia puolenpäivän jälkeen vain ani harvoin. Iltapäivisin juon nykyään enimmäkseen japanilaista matchaa, joka virkistää tasaisesti, vailla kofeiinin ikäviä sivuvaikutuksia.

Matcha on hienon hienoksi jauhettua japanilaista vihreää teetä, joka sopii loistavasti myös ruoanlaittoon. Matchaa pidetään suoranaisena terveysjuoman, koska se sisältää huiman määrän antioksidantteja ja lisäksi sen sisältämä lehtivihreä puhdistaa kehoa. Mikäpä siis sopisi paremmin ryvettyneen olon kohentajaksi kuin mustikoiden (lisää antioksidantteja!) ja pähkinöiden (hyvää rasvaa!) kanssa tarjoiltu matcha-jogurtti.

Heleän vihreä matchajogurtti on täyteläisen kermaista ja näyttää yhtä ihanalta kuin maistuu. Itse tykkään syödä jogurtin makeuttamattomana, mutta halutessaan sen pinnalle voi pirskotella juoksevaa hunajaatai vaahterasiirappia. Matchajogurtti on myös ihana brunssiruoka, joka maistuu entistäkin ihanammalta hyvin nukutun yön jälkeen.

P.S. Matchalaaduissa on eroja. Itse suosin korkealaatuista Japanissa kasvatettua luomuteetä, joka on todennäköisesti kiinalaisia laatuja puhtaampaa. 

Matcha-jogurtti (yhdelle)

Reilu teelusikallinen matcha-jauhetta
n. 2 dl turkkilaista jogurttia / vegaaniseen versioon kasvipohjaista jogurttia (esim. Havre-gurtia)

Lisäksi 

Mustikoita
Mieleisiäsi pähkinöitä
(juoksevaa hunajaa / vegaaniseen versioon esim. vaahterasiirappia)

Sekoita matcha-jauhe tasaisesti jogurtin joukkoon. Tarjoile mustikoiden, pähkinöiden ja halutessasi myös hunajan tai vaahterasiirapin kera.



Ei kommentteja: